اورگ سوزلری

صدایی که از دل برخواسته و بر دل می نشیند

اورگ سوزلری

صدایی که از دل برخواسته و بر دل می نشیند

نقد شعر عینکم توسط آقای چنگی زاده

نقد کننده: استاد چنگی زاده

به نقل از سایت شعرنو

لینک یادداشت: http://www.shereno.com/news2.php?id=7516

خنده هایت آشکار

گریه هایت پنهان
با تو شبهایم مهتابی
بی تو روزهایم خاموش
در آسمان فکرهایم
یادت،
همچو پرنده سپید
خنده هایت،
همچو اسبی بالدار
می پرند اما من
همچنان در زمین
راه می روم
چشمهای پرفروغت
بر چشمهای بی فروغم
نعمتیست
هر بار عینکم را با دیدن چشمهایت
می شکنم
فکر می کنم همیشه در برابرم خواهند بود
ولی بعد از رفتن
باز عینکی نو چشمهایم را
زیر شیشه اشکهایم را
پنهان کرد.

چکیده ی شعر:
خنده های توآشکار و گریه های من پنهان است . با تو شبهای من مهتابی و روشن است و بی تو روزهایم تاریک است . یاد تو در فکر و خیالم مثل پرنده ی سفیدی است و خنده هایت مثل اسب بالداری است که می پرند ولی من روی زمین راه می روم چشمهای پرنورت برای من نعمتی است و هر بار با دیدن تو عینکم را می شکنم تا فکر کنم همیشه برابرم خواهی بود . . .


در ادامه مطلب:


موضوع شعر:
نیاز به همراهی و همدمی

پلکان های شعر:
خنده ها / گریه ها / آسمان فکر/ چشمهای پرفوغ و بی فروغ/ عینک
فعل ها بیشتردر پایان جمله می آیند

در این شعر احساسی و عاشقانه ، شاعر با عبارات و واژه ها ی تکراری می خواهد خواننده را با خود همراه سازد برای ابراز یک عشق و بگوید ( تو) برای او نعمت است . شاعر غرق رویاها است رویاهایی که بازتاب اندیشه ی اوست و می خواهد مخاطب با او بنگرد . او در بستر و مسیر جاری یک حس که برایش تازگی دارد حرکت می کند . گو اینکه قبل از او دیگران تجربه کرده اند .
عینک تمثیلی است از فطرت ذاتی شاعرکه احساس می کند بدون او(عینک ) یارای دیدن نخواهد بود .عینک برای او حجاب شده و می نمایاند که عینک را می شکند نه اینکه او را ببیند و به خود تلقین کند که می بیند .گاهی شعر انتزاعی می شود و می خواهد با چشم پروغ همه چیز را به دست آورد .
پایان بندی شعر به دلیل عدم به کارگیری قواعد نگارش و کاربرد نادرست (را) بعد از اشک هایم ، خلل به وجود آورده اگر من بودم می نوشتم :
باز عینکی نو ،
چشمانم را زیر شیشه
پنهان کرد.
و اشکهایم که او ندید
اما شعر بسیار با احساس است و شاعر با تمام وجود و از لاى دل پاکش سروده است .


توضیح: این شعر در سایت و وبلاگ اصلاح شد.

نظرات 2 + ارسال نظر
mitra 1388/11/03 ساعت 00:49 http://www.nicepack.ir

سلام دوست خوب وبلاگت بسیار عالیه اگه بتونی مطالب را زیاد کنی خوبترم میشه

فهیمه 1388/11/03 ساعت 07:10 http://farjam2009.blogfa.com

سلام
خیلی خوشحالم کردی
خیلی زیباست
باز هم منتظرت هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد